När jag var liten skrev jag och syster fin poesi


Juldikt 1996

Snön ligger vit över taken, endast tomten är naken,
för han är inte frusen om baken.
Nu har vi tänt alla ljus och snart ska vi elda upp grannens hus.
Vi skulle ha lite dans, och pappa trampade fel.
Så över gardin och mattefrans ligger lilla tomtenisses hjärnsubstans.
Mat ligger på våra fat.
På TV spelar Kalle spratt och alla som tittar har fått fnatt,
särskilt lillebror som häller snor
i mammas dyra moccaskor.

Vi har pyntat våran gran med flera kilo marsipan.
Tomten han blev väldigt sen, för han hade fel på sina ben.
Det blir nog inga julklappar i år, vi får vänta tills nästa vår.
Nu står grannens hus i brand, brevid står vi hand i hand.
Snart har huset brunnit till grunden, och vi är lyckliga för stunden.



Utdrag ur Juldikt 1997 - Jul hos Jesusbarnet

/.../ Strax därpå knackar tomten på
säger då håhåhå
- Klappar får ej barn som varit stygga
nu måste vi julöl brygga
Tomten snart mot krogen ränner
Maria upptäcker att pepparkakorna bränner.

Ovanpå spisen står gröten och puttrar
utanför står Jesus och huttrar.
De tre vise männen går på gata hal,
den ene har rakat sig alldeles kal.
De går försiktigt steg för steg
men halkar likväl på en möglig deg.
Fort de far för backe ner,
den fulla tomten de inte ser.
Han blockerar vägen likt en vägg.
Han har långt skägg.
Plötsligt alla trumhinnor spricker
men tomtefar, han bara dricker.
Ty änglarna har stämt upp i kör
alla dör.



I motsats till vad man kan tro av dessa dikter att döma hade jag och syster en mycket bra och harmonisk uppväxt, jag vet inte riktigt var dessa morbida sidor kommer ifrån.. Säkert nån form av undertryckta aggressioner om man skulle fråga en psykolog. Man kan ju också fråga sig varför min familj alltid har ansett mig vara duktig på att skriva och uppmuntrat mig att lägga tid och energi på det. Jag har blivit lurad.



Kommentarer
Postat av: Catrine

Jag som syster till Sofia vill ha lite av äran för dessa fantastiska dikter :)

2008-09-09 @ 23:58:53
Postat av: Sofia

Du kan få hur mycket cred du vill, det är ändå bara du som läser här ;)

2008-09-11 @ 23:03:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0